IkinkBekman ontwerpt een kompas en geeft tips aan MKB-ondernemers over hoe om te gaan met openstaande facturen en niet-betalende klanten in Coronatijd.

Menig MKB-er heeft de afgelopen tijd de omzet zien teruglopen. Een daling van het aantal klanten,  het ontvangen van minder bestellingen door veranderde marktomstandigheden en betaalverplichtingen die voldaan moeten worden, zorgen er voor dat de liquiditeit van de onderneming afneemt. Ondanks de versoepeling van de lockdown en overheidssteun verwachten MKB-ers ook de komende tijd minder omzet te draaien. IkinkBekman merkt dat klanten vragen hebben over hoe om te gaan met niet betalende klanten en wat te doen met openstaande facturen. Daarom heeft zij een kompas ontwikkeld met daarin 4 tips.

Tips hoe om te gaan met openstaande facturen en niet betalende klanten in Coronatijd.

  • Tip 1: wacht niet te lang met het ondernemen van actie. Sommige zaken gaan niet vanzelf weer over. Uitstellen en afwachten heeft mogelijk tot gevolg dat de problemen rondom liquiditeit toenemen en langer blijven bestaan.
  • Tip 2: neem contact op met uw klant via telefoon of mail en informeer naar de reden van niet betalen. Geef aan waarom u belt en zoek naar mogelijkheden die voor u beiden haalbaar zijn. U onderhoudt de klantrelatie en komt tegelijkertijd ook op voor uzelf.
  • Tip 3: ga niet in de overlevingsstand. Denk niet ik moet dit volhouden tot de Coronacrisis over is. Daarvoor duurt een pandemie te lang. Bovendien levert deze crisismentaliteit veel stress op en dat is ongezond.
  • Tip 4: doe niet alles alleen en zoek hulp. Overleg met uw vakvereniging, accountant, incassospecialist en /of gerechtsdeurwaarder. Ga met hen in gesprek over mogelijkheden die passen bij zowel u als persoon als bij uw bedrijf